onsdag den 13. oktober 2010

Fordomsbekæmpelse

Nedenstående brev er i aftes og her i morges blevet sendt til så mange VIP-ansatte på DTU som muligt. Jeg fortsætter i løbet af dagen Jeg glæder mig til at læse svarene. Indtil videre er det blevet til en bunke mailer-deamons, en serie out-of-office replies og de første par svar. Det bliver sjovt.

Kære DTU-ansatte

Jeg skriver til dig og dine kolleger for at få svar på et spørgsmål, som har undret mig i nogle uger. Jeg er ansat som lektor ved Københavns Universitet og deltager ofte i debatter om universiteternes forhold. I en sådan debat med mig i DRs Deadline den 27. september sagde DTUs rektor, Lars Pallesen, følgende:

Det er en god gammel tradition i Danmark for, at forskere blander sig i universiteternes styring og den slags. Sådan en debat har vi også på DTU. Den debat er det meget vigtig, at vi fører hele tiden.

Mit problem er helt simpelt: Jeg kan ikke finde den kritiske debat om DTUs styring, som Lars Pallesen talte om, og alle mine fordomme om DTUs ledelse protesterer i mig. De siger ”tavshedskultur”, ”kammeratlige samtaler” osv osv. Imidlertid kan det bare være en ideologisk styret fejlreaktion fra min side, fordi jeg som forskningspolitisk engageret er tilbøjelig til at tillægge mine modparter handlinger, som passer ind i mit verdensbillede.

Derfor beder jeg nu om jeres hjælp for at få besvaret følgende, ret banale spørgsmål:

1) Hvordan blander forskerne på DTU sig i universitetets styring?
2) Hvordan udspiller debatten om universitetets styring sig på DTU?

Jeg gør for en god ordens skyld opmærksom på, at jeg betragter svar på spørgsmålene som offentlige, at jeg deler dem umiddelbart med Lise Richter fra Information, og at man derfor bør indskærpe det, hvis man ønsker at tale anonymt. Jeg gør også opmærksom på, at den dokumentariske værdi af anonyme udsagn er meget begrænset.

Med venlig hilsen

Sune Auken

PS: For ikke at blive fanget i firewalls etc er denne mail blevet sendt ud i mindre klynger. Den er forsøgt sendt til samtlige forskere på universitetet, men det er foregået ved manuel indtastning, og der kan være fejl – læs: Der vil være fejl – en del steder.

2 kommentarer:

Claus Emmeche sagde ...

Glimrende initiativ! Det ville jo være dejligt at få afkræftet nogle af de fordomme, som jeg må indrømme, at jeg også har. DTU er jo berygtet for at de ansatte får mundkurv på i snart sagt alle sager som blot er den mindste smule kontroversiette, imens bladet DTU-avisen fortæller solstrålehistorier om forskningen og forskerne. I Forskerforum 231 (februar 2010, s. 31) kunne man fx læse fgl.:

"Som i pressemeddelelser og i magthaveres nysprog er det ikke det skrevne, som er interessant; det er det, som ikke står der! Og i dette tilfælde besværer rektor Pallesen sig for eksempel ikke med at fortælle, at de ansattes medindflydelse er formel og ikke reel, for det giver jo ikke en enkelt vip-repræsentant indflydelse at sidde i den ti mands store bestyrelse. Heller ikke, at Akademisk Råd ingen reel indflydelse har, for Rektor forelægger kun småting for Akademisk Råd, og hvis det handler om store beslutninger om budget og strategi, så nøjes han med at informere dem bagefter. Og det siger sig selv, at Rektor heller ikke fortæller, hvordan han med alle midler - hemmeligholdelse og fyringstrusler - prøvede at undertrykke, hvad Kemisk Instituts ansatte mente om deres arbejdsmiljø og Scientology -leder."

Og det er på DTU man fyrer tillidsrepræsentanter, i Information (24/2-2009) kunne man læse, at "Tre tillidsrepræsentanter er blevet fyret på DTU i de sidste fem år". Dem vil jeg iøvrigt meget gerne i kontakt med i forbindelse med netværket af fyrede danske universitetsforskere, men dem støder du jo nok ikke på i den undersøgelse, Sune, som jeg vil ønske dig al mulig held med!
Falsifikation af fordomme er en af videnskabens fremmeste opgaver!

Anonym sagde ...

Se også sagen om flytningen af en lektor på DTU kemi som Information skrev om d. 10. maj 2009, her:

http://www.information.dk/190705