onsdag den 16. maj 2007

Oplevelsesledelse

Hvad forstår bønder sig på agurksalat? Og hvad forstår forskere sig på forskningsledelse? Jeg burde nok ikke spilde tid på at grunde alt for meget over hvilket ledelseskoncept, den nye stab af ledere på universiteterne bekender sig til. Hvad mon alle landets prorektorer-, prodekaner- og viceinstitutbestyrere -for-forskning foretrækker? Forandringsledelse måske? Det er svært at følge med i de skiftende strømninger indenfor mode, management og ledelse. Men i dag gik pråsen op for mig: Det må være oplevelsesledelse! I en invitation til dimisionsfest for Danmarks første hold Master i oplevelsesledelse, fra RUC, udtaler professor Jon Sundbo nemlig, at uddannelsen vil "bidrage til at gøre oplevelsesledelse til et vigtigt økonomisk og mentalt element i fremtidens samfund." Alene navnet, og det med det mentale, stimulerer unægteligt nysgerrigheden. Kan det mon handle om, at vores lederne både vil opleve og opleves? Er det mon derfor, at nyt fra ledelsen nu ofte har form af dagbogsreferater fra de seneste rejser? Jeg ser frem til at blive klogere, og glæder mig til mere agurksalat.

2 kommentarer:

Thomas Söderqvist sagde ...

Hej Claus -- jeg var lige ved at skrive en sarkastisk støttekommentar om alt det mystiske der sker på RUC -- men så fik jeg øje på det der automatisk genererede "word verification"-nonsensord der står med vildt grønne og forkrampede bogstaver under skrivefeltet.

Det stod "xuttify" -- og jeg blev slået helt ud af grin. Det lyder som et rigtigt verbum, og lidt uartigt endda (det er både 'nuttet' og 'satisfying'). Og det tænkte jeg lidt over -- og så havde jeg helt glemt hvad jeg ville skrive om Sundbo og RUC. Vender tilbage om jeg kan huske det :-)

Sune Auken sagde ...

Så kunne man jo evaluere det bagefter. Der kunne fx - for nu at være konstruktiv- bruges et spørgeskema med punkter af typen: "Har du haft en god eller en led ledelsesoplevelse?"