torsdag den 28. januar 2010

Ledelse og medarbejderindflydelse på dansk og amerikansk grund

Af Jan Sickmann Hesthaven

Selvom jeg er bosat permanent i USA har jeg fulgt de mange diskussioner i Danmark angående forskningsfrihed og medarbejderindflydelse og jeg er bestemt ikke en ubetinget støtte til den siddende regerings tilgang til tingene.

Jeg har altid fundet det interessant, at regeringen drejer det danske system hen imod noget, der ligner det amerikanske system - men totalt misforstår at i det amerikanske system er den professionelle ledelse og bestyrelse, som i øvrigt ikke er en ubetinget daarlig ide, holdt i skak gennem ubetinget medarbejderindflydelse og forskningsfrihed gennem tenuresystemet. Regeringen har valgt den ensidige kontrol model og peger på det amerikanske universitets systems ubetingede success -- men det
bliver kun sjældent påpeget at en af grundene til succesen er netop medarbejderindflydelsen og den ubetingede forskningsfrihed gennem tenure.

Jeg ville også være sikker på at I kender til det nye initiativ fra AAUP (American Association of University Professors) angående forskningsfrihed.

Specielt den første artikel om frihed og indflydelse kan måske være interessant.

Ingen kommentarer: